تغذیه کودک در یازده و دوازده ماهگی

طی این دو ماه ، افزایش تنوع ، قوام و غلظت غذاها موجب می شود که مهارت جویدن کودک بیشتر شود . با آشکار شدن دندان ها و تکامل مهارت های حرکتی ظریف ، شیرخوار می تواند تکه هایی از غاذا را بکند ، بجود ، به عقب دهان ببرد و آن را ببلعد . شیرخواری که هنوز دندان درنیاورده است این کار را با لثه ها و آرواره های خود انجام می دهد لذا باید این مهارت ها را با ارائه غذاهایی که بتواند با دست خود بردارد و آن را بجود ، تقویت کرد.

( هنگام غذا خوردن کودک ، حضور و نظارت دقیق مادر یا جانشین وی الزامی است ) .

برنامه غذایی :

دراین دو ماه می توان انواع کته ها ، پلوها و خوراک ها را در برنامه غذایی شیرخوار گنجاند .

دفعات تغذیه  کمکی مانند ماه های نهم و دهم ، سه تا چهار وعده در روز است و در صورت تمایل شیرخوار ، می تواند همراه با یک یا دو میان وعده باشد.

در تهیه غذای کمکی باید از یکی از انواع گوشت های قرمز ( گوسفند ، گوساله ، شتر ، جگر ) یاگوشت سفید مانند ماهی یا گوشت پرندگان ( مرغ ، اردک ، غاز ، کبک ، بوقلمون ) همچنین تخم مرغ ، پنیر ، غلات ، حبوبات و سبزی ها استفاده کرد .

مصرف چغندر ، شلغم و اسفناج *  از ماه یازدهم به بعد مجاز است .

اضافه کردن گرد نعنا ، جعفری ، کرفس و چاشنی هایی مانند آب لیمو ترش تازه ،آ ب نارنج تازه یا گرد لیموعمانی  در آخرین لحظات پخت غذا ، غذای کودک را خوشمزه تر می کند .

اضافه کردن نمک هنگام صرف غذا ، هنوز توصیه نمی شود . اصولا محدودیت مصرف نمک برای همه افراد مفید است .

به عنوان میان وعده می توان از تکه های کوچک میوه ، عدسی ، نان وخرما ، مسقطی ، شله زرد ، انواع حلواهای خانگی (با آرد برنج یا گندم ) ، بیسکوئیت های ساده که بدون کرم و خامه باشند . همچنین بستنی پاستوریزه ساده استفاده کرد . نان های برشته که بتوان روی آن کره یا ماست چکیده سالم  قرار داد همچنین تکه های کرفس یا هویج یا سیب زمینی پخته شده همراه با کره نیز میان وعده های مفید و مناسبی هستند.

*توصیه می شود از گروه سبزی های( چغندر ، شلغم و اسفناج ) دارای نیترات بیش از دو بار در هفته استفاده نشود .

توجه :

از آغاز 11 ماهگی به بعد می توان به تدریج از غذاهای خانواده ولی قبل از اضافه نمودن نمک و ادویه های تند برای تغذیه کودک استفاده نمود به شرطی که این غذاها انرژی ومواد مغذی لازم را داشته باشند و با پشت قاشق کاملا نرم شوند  لذا خانواده هایی که امکان تهیه غذای جداگانه را برای کودک خود دارند بهتر است طبق کتاب های غذای کودک عمل کنند تا به این طریق غذا وانرژی دریافتی او اطمینان حاصل نمایند ولی اگر برای خانواده ای  این امکان وجود نداشته باشد توصیه می شود ازهمان غذایی که برای سایر افراد خانواده درست می کنند به کودک هم بدهند.

توجه :

از پایان 6 ماهگی که غذای کمکی شروع می شود تا پایان 12 ماهگی ، غذای اصلی شیرخوار هنوز شیر مادر است لذا شیرخوار باید در طی روز و شب به مکرر و برحسب تقاضا و تمایل خود کودک هم چنین قبل از هر وعده غذای کمکی با شیر مادر تغذیه شود تا بخش زیادی از انرژی و نیاز او به مواد مغذی و مایعات تامین گردد.

 انجمن ترویج تغذیه  با شیر مادر

تغذیه ماه یازدهم و دوازدهم زندگی کودک

تغذیه ماه یازدهم و دوازدهم زندگی