غذای کمکی شروع و ادامه آن

1-      از پایان 6 ماهگی (180 روزگی ) تا پایان 7 ماهگی :

در این زمان هدف اصلی آن است که شیرخوار با طعم و قوام غذا و سپس خوردن غذا به وسیله قاشق آشنا شود بنابراین در چند روز اول شروع غذای کمکی ، دادن یک یا دو قاشق مربا خوری غذا کافی است . درابتدا می توان مقدار کمی از غذا را در نوک قاشق مربا خوری گذاشت وبه شیر خوار ارائه کرد تا ظرف مدت کوتاهی او یاد بگیرد که چگونه با استفاده از لب ها و زبان خود غذا را از قاشق برداشته وبه قسمت عقب حلق خود ببرد و آن راببلعد . گاهی ممکن است شیرخوار با زبانش غذا را بیرون بدهد این اتفاق طبیعی است و الزاما دلیل دوست نداشتن غذا نیست .

برنامه غذایی شیر خوار در ماه هفتم زندگی :

هفته اول : فرنی آرد برنج و بعد حریره بادام

هفته دوم : برنامه قبلی + سوپ با استفاده از گوشت

هفته سوم : برنامه قبلی + پوره انواع سبزی ها

هفته چهارم : برنامه قبلی همراه با تنوع در تهیه سوپ

هفته اول ماه هفتم :

اولین غذا :

اولین غذای کمکی که به شیرخوار داده می شود باید نرم ، ساده و با کمترین امکان ایجاد آلرژی باشد به همین دلیل معمولا از برنج استفاده می شود که آن را به صورت فرنی آرد برنج تهیه می کنند .

تهیه فرنی با آرد گندم بهتر است  بعد از 8 ماهگی باشد . ( در صورت وجود سابقه آلرژی به گندم در افراد خانواده ، مصرف گندم به بعد از 12 ماهگی موکول می گردد .)

حریره بادام غذای مناسبی است و اکثر کودکان مزه آن را دوست دارند . حساسیت به بادام درختی که حریره از آن تهیه می شود بسیار کم است و آن چه  که بچه ها ممکن است به آن حساسیت داشته باشند بادام زمینی و یا  بادام هندی است .

غذای کمکی در روز اول یک بار و با توجه به میل شیرخوار ، یک یا دو قاشق مربا خوری  از فرنی آرد برنج است که صبح بلافاصله پس از تغذیه با شیر مادر داده می شود .

مقدار غذای کمکی در روز دوم در صورت میل و درخواست شیرخوار به دوبار می رسد (یک تا دو قاشق مرباخوری صبح ویک تا دو قاشق مرباخوری ظهر)  واز روز سوم تا هفتم به تدریج برتعداد قاشق ها اضافه می شود تا به 5 تا 10 قاشق مرباخوری برسد.

در مورد بعضی از شیرخواران که به نظر می رسد فرنی یا حریره بادام دوست ندارند ، می توان یک حلقه موز رسیده یا یک تکه سیب درختی را پس از جدا کردن پوست آن ، رنده کرده وبه فرنی یا حریره بادام اضافه نمود . “به ” میوه خوش طعمی است و یک قاچ ” به ” پخته شده می تواند طعم غذای کودک را دلپذیر تر کند.

هفته دوم :

در این هفته گوشت به برنامه غذایی شیرخوار اضافه می شود . نوع گوشت می تواند ماهیچه گوسفند ، سینه یا ران مرغ یا بوقلمون ویا گوشت چرخ کرده بدون چربی گوسفند باشد . در خانواده هایی که به ماهی حساسیت ندارند مصرف ماهی هم اشکال ندارد .

بنابراین وعده های غذای کمکی شیرخوار در هفته دوم ماه هفتم دو بار در روز و غذای او علاوه بر فرنی یا حریره بادام سوپی است با غلظت ماست که مخلوطی از برنج و گوشت بوده و یکی دو روز بعد هویج وسپس به تدریج یکی از انواع سبزی ها به آن اضافه می شود .

شروع سوپ هم بایک تادو قاشقمرباخوری است که در وعده ظهر به کودک داده می شود وبه تدریج مقدار آن بسته به میل شیرخوار افزایش می یابد تا جایگزین فرنی یا حریره بادام وعده ظهر او شود .

به این ترتیب کودک در اواخر هفته دوم ، صبح ها فرنی یا حریره بادام و ظهرها از سوپ استفاده می نماید.

برای تنوع بخشیدن به محتوای سوپ می توان به تدریج از انواع سبزی ها مانند جعفری ، گشنیز ، شوید ، کرفس ، کدو خورشتی ، کدو حلوایی ، لوبیا سبز و سیب زمینی استفاده کرد . سبزی هایی که نیاز به پختن بیشتر دارند مانند کرفس ، لوبیاسبز ، کدو حلوایی ، کدو خورشتی و سیب زمینی را باید به صورت قطعات بسیار کوچک ، خرد کرده و به گوشت اضافه نمود تا همراه گوشت پخته شوند ولی سبزی های لطیف تر مانند جعفری ، گشنیز ، شوید و امثال آن که ساطوری (ریز ) شده اند در اواخر مرحله پخت اضافه می شود تا دوسه دقیقه با سوپ بجوشد . اگر درقابلمه سوپ بسته باشد ، سبزی ها زودتر پخته می شوند .

به سوپ نباید نمک یا شکر اضافه کرد.

هفته سوم :

تعداد وعده های غذا در هفته سوم به سه بار در روز افزایش می یابد و شیرخوار علاوه بر فرنی وسوپ ، از پوره انواع سبزی ها مانند پوره سیب زمینی ، هویج و غیره  استفاده می نماید .

برای نرم کردن پوره می توان ترجیحا از شیر مادر یا شیر پاستوریزه ، کره یا هر روغنی که در دسترس باشد یا کمی آب مرغ یا آب گوشت استفاده کرد .

به این ترتیب برنامه غذایی شیرخوار را درهفته سود ماه هفتم به شرح زیر است :

صبح

ظهر

عصر

فرنی یا حریره بادام

سوپ

پوره یکی از انواع سبزی ها

هفته چهارم :

این هفته زمان استفاده از انواع سبزی ها در تهیه سوپ کودک است . تعداد وعده های غذا سه بار در روز بوده و مانند هفته سوم می توان صبح ها فرنی ، ظهر ها سوپ های متنوع با انواع سبزی ها وعصر نیز پوره یکی از انواع سبزی ها رابه کودک داد.