غذای کودک ، مقوی و مغذی کردن آن

 راه های که می توان غذای کودک را مقوی و مغذی کرد

برای اینکه انرژی غذای کودک بیشتر شود براساس سن کودک در هر زمان می توان به غذای کودک موادی اضافه نمود .

مواد غذایی و پروتئینی برای رشد کودک ضروری اند برای اینکه پروتئین غذای کودک بیشتر شود می توانید :

1-      حتی الامکان مقداری گوشت بصورت تکه ای  یا چرخ کرده ( مانند : گوشت مرغ ، ماهی ، گوسفند و گوساله ) به غذای کودک اضافه کرد .

2-      حبوبات مثل نخود ، لوبیا ، عدس ، ماش منبع خوبی از پروتئین هستند . با شروع 9 ماهگی برای تامین پروتئین مورد نیاز کودک حبوبات کاملا پخته وله شده به سوپ کودک اضافه کنید .

3-      افزودن تخم مرغ به غذا ی کودک می تواند پروتئین  غذای کودک را بیشترکند برای مثال : تخم مرغ آب پز را داخل پوره سیب زمینی و یا در سوپ کودک بعد از طبخ رنده کنید ( در مورد کودکان زیر یک سال باید فقط زرده تخم مرغ به کودک داده شود )

4-      سعی کنید برای تهیه سوپ ویا تکه ای از گوشت های با استخوان استفاده کنید . مثل ران مرغ یا ماهیچه گوسفند استفاده کنید تا املاح و چربی بیشتری به بدن کودک  برسد .

5-      در حدود 11 ماهگی می توانید کمی خامه پاستوریزه به سوپ کودک اضافه کنید .

6-      اضافه کردن شیر خشک به شیر پاستوریزه یا ماست یا پوره های کودک

7-      اضافه کردن کره یا روغن مایع به غذا ی کودک

برای افزایش ویتامین ها و املاح غذای کودک از موادی  زیر می توان استفاده کرد :

1-      سبزی ها منابع  غنی ازویتامین ها هستند . استفاده از سبزی ها ی با برگ سبز مثل اسفناج ، جعفری و گشنیز و یا نوع سبزی دیگری که در دسترس است در داخل سوپ و سایر غذا هایی که به کودک داده می شود ویتامین ها و برخی از املاح مورد نیاز برای رشد کودک مثل آهن را تامین می کند ( فراموش نکنید در زیر یک سال به کودک نیابد اسفناج داده شود )

2-      از جوانه ماش یا جوانه گندم یا پودر این جوانه ها در سوپ کودک بریزید زیرا علاوه بر اینکه سرشار از ویتامین های ب و ث هستند به هضم  غذای کودک  هم کمک می کنند . پودر جوانه گندم ، جو پرگ ، بلغور گندم را هم می توانید له کنید و با شکر ، شیر و  کمی روغن یا کره بپزید و در حجم کم و در دفعات بیشتر به کودک بدهید .

مقوی کردن غذای کودک - baby feeding

مقوی کردن غذای کودک

میوه ها و سبزی ها

نکاتی در مورد غذا دادن به کودکان