طرز تهیه پوره سیب زمینی و دیگر پوره ها

شامل پوره سیب زمینی ، هویج ، نخودفرنگی ، لوبیا سبز ، کدو حلوایی ، کدو خورشتی و کرفس هستند. مخلوط این پوره ها نیز قابل استفاده است . پوره گوشت نیز بسیار مفید و مغذی است .

طرز تهیه همه پوره  ها یکسان است و به یک نمونه از آن اشاره می شود :

پوره سیب زمینی :

مواد لازم برای تهیه پوره سیب زمینی :

سیب زمینی             دو عدد با اندازه متوسط

شیر پاستوریزه         پنج قاشق غذا خوری ( مقدار مورد نیاز برای متناسب کردن قوام پوره )

کره *                   یک قاشق مرباخوری

برای تهیه پوره سیب زمینی ، از سیب زمینی های زرد و سالم استفاده کنید ( سیب زمینی های که سبز رنگ هستند می توانند باعث مسمومیت شوند ) ابتدا سیب زمینی را با پوست کاملا بشوئید و با مقداری آب بپزید . بعد از پخته شدن وقتی که هنوز سیب زمینی گرم است پوست آن را جدا کنید و سیب زمینی را رنده نموده با کره و شیر مخلوط نمائید تا کاملا نرم و یکنواخت  شود . اگر سیب زمینی سرد شود ترکیبات نشاسته آن تغییر و نشاسته مقاوم نامیده می شود که در روده کوچک غیر قابل هضم  اما در روده بزرگ قابل تخمیر است . بنابراین باید پوره سیب زمینی را برای کودکان با سیب زمینی پخته شده که هنوز گرم است تهیه نمود .

توجه :

برای شیرخوارانی که خوب وزن نمی گیرند می توان یک قاشق مرباخوری پودر بادام یا گردو یا فندق یا زرده تخم مرغ پخته شده به پوره اضافه کرد تا انرژی و مواد مغذی آن بیشتر شود .

*در دستور تهیه انواع غذاها هر جا که استفاده از کره توصیه شده می توان از روغن زیتون ، روغن مایع ، روغن حیوانی و یا هر روغن خوراکی دیگری که در دسترس است استفاده کرد .

*یک قاشق مرباخوری کره معادل دو قاشق مرباخوری روغن مایع است .

پوره سیب زمینی

پوره سیب زمینی