محصولات غذاهای ارگانیک

با محصولات غذاهای ارگانیک (طبیعی ) آشنا شویم

امروزه به دلیل افزایش جمعیت ، مسئله تامین غذا یکی از چالش های مهم دولت مردان است و درحال حاضر درتمام دنیا برای پیشگیری از خطرات احتمالی ناشی از آفت زدگی ،بیماری و غیره محصولات کشاورزی و دامی از انواع کودهای شیمیای ، سموم کلره و فسفر و آنتی بیوتیک استفاده می شود .

در پاره ای از موارد استفاده بیش از حد این مواد شیمیایی می تواند با عوارضی مانند اختلال در کارآیی قلب و بروز اشکال در سیستم خون رسانی بدن ، اختلال در هضم غذا و کارکرد دستگاه گوارش ، ابتلا به پارکینسون و پوکی استخوان ، بروز نقض های ژنتیکی ، تولد نوزادانی با وزن کم و افزایش سقط جنین و اختلالات هورمونی سلامت افراد به ویژه کودکان و مادران باردار را به خطر اندازد.

گاهی اوقات استفاده ار انواع سموم ویا اصلاحات ژنتیکی فقط به خاطر داشتن ظاهر زیبا و یا نگهداری برای مدت طولانی است که نه تنها سودی برای مصرف کننده  ندارد بلکه باعث عوارض جبران ناپذیری خواهد شد .

بعد از گذشت سال ها محققان دوباره به این فکر افتاده اند که تهیه غذاهایی که هیچ گونه مواد شیمیایی به آن ها اضافه نشده و به شکل کاملا طبیعی تهیه می شوند ، علاوه بر داشتن ارزش غذایی بالا عاری از هرگونه ماده شیمیایی مضرند که به آن ها محصولات غذایی ارگانیک می گویند.

در حال حاضر محصولات غذایی ارگانیک شامل انواع میوه ها ، سبزی ها ، غلات ، حبوبات ، گوشت گاو و گوسفند ، شیر ، گوشت مرغ و تخم مرغ ، عسل و ده ها محصول کشاورزی و دامی در سراسر دنیا به شکل ارگانیک تولید می شود که البته این محصولات گران تر از محصولات مشابه خود هستند.

چگونه در خانه محصولات غذایی ارگانیک ( طبیعی ) داشته باشیم

یکی از توصیه های مهم و کاربردی کارشناسان استفاده از محصولات غذایی ار گانیک ی است که به راحتی و بدون افزایش بار مالی می توان آن ها را تهیه کرد . سبزی کاری در مناطق شهری علاوه براینکه به زیبایی شهر و همچنین به تازه شدن هوا کمک می کند می تواند سرگرمی خوبی برای کودکانمان باشد و حس مسئولیت پذیری را نیز در آن ها تقویت کند.

برای مثال ما می توانیم در فضاهای بسیار کوچک حتی در آپارتمان برخی از این محصولات را پرورش داده و برای مصرف خود و خانواده از آن استفاده کنیم . تهیهریک گلدان کوچک که برخی سبزی هامانند جعفری ، گشنیز ، تره و یا هر سبزی که تمایل داشته باشید می تواند شما را به اهداف نهایی که دریافت محصولات غذایی ارگانیک است برساند . همه مابا توجه به شرایط زندگیمان می توانیم به راحتی با صرف وقت وهزینه کم با این محصولات در فصول مختلف دسترسی داشته باشیم .

خانواده هایی که دارای حیاط مستقل هستند می توانند علاوه بر باغچه های سبزی کاری برای کاشت انواع حبوبات مانند باقلا ، لوبیا ، انواع صیفی جات مانند کدو و بادمجان و گوجه فرنگی ، فلفل سبزو غیره اقدام نمایند .

در مناطق روستایی استفاده از گوشت مرغ و همچنین تخم مرغ های به دست آمده از مرغ های که درفضای باز پرورش پیدا می کنند ، غذاهای طبیعی مصرف شده و مواد غذایی طبیعی تغذیه می شود که می تواند از بهترین محصولات غذایی ارگانیک  باشد .

می توان در مهد های کودک و در مدارس فضای مناسبی را برای تهیه باغچه های سبزی کاری در نظر گرفت و از محصولات آن برای تغذیه در وعده اصلی و یا میان وعده و همچنین ترویج فرهنگ مصرف سبزی و استفاده از سبزی تازه بهره برد .

منبع وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی معاونت بهداشت دفتر بهبود تغذیه جامعه

نویسنده : سعیده معانی ؛ کارشناس دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی

محصولات غذایی ارگانیک

محصولات غذایی ارگانیک