شیر مادر و خواص آن

تغذیه با شیر مادر

خواص تغذیه با شیر مادر

سرمقاله

شیر مادر از لحظه تولد تا پایان ماه ششم زندگی همه نیاز های غذایی شیر خوار را تامین می کند و کودک بجز قطره مولتی ویتامین نیاز به مصرف هیچ ماده غذایی حتی آب و آب قند ندارد.(مادران توجه داشته باشند که تغذیه کودک با آب قند نه تنها برای او مفید نیست بلکه موجب تغییر ذاعقه شیر خوار شده که میتواند باعث شود کودک از خوردن شیر مادر امتناع کند)  تغذیه با شیر مادر باید طی نیم ساعت اول تولد آغاز شود ، این کار موفقیت شیردهی را بیشتر می کند . باید دانست که تنظیم ساعت برای شیر دهی صحیح نیست ، بلکه باید بطور مکرر و بسته به میل شیر خوار در طول شبانه روز شیر مادر داده شود. ( همینجاست که موجب میشود بهشت زیر پای مادران باشد)

شیر مادر علاوه بر اینکه نیاز های غذایی نوزاد را تامین می کند نیاز های عاطفی کودک را هم تامین می کند. نباید غافل شد که تغذیه کودک از شیر مادر موجب تقویت دلبستگی مادر به کودک اش می شود ، این امر بیشتر برای مادرانی که پس از زایمان دچار افسردگی می شوند حائز اهمیت است .

در جدول زیر ارزش غذایی صد گرم از شیر مادر آورده شده است با مشاهده جدول زیر می توان مطمئن شد که با تغذیه کودک با شیر مادر همه نیاز های غذایی کودک تامین می گردد.

ارزش غذایی  شیر مادر 100 گرم (حدود یک استکان):

ماده مغذی شیر مادر

مقدار

ماده مغذی شیر مادر

مقدار

ماده مغذی شیر مادر

مقدار

پروتئین

1گرم

انرژی

70گرم

آب

88گرم

آهن

04/0میلی گرم

کربوهیدرات

7گرم

چربی

4/4گرم

ویتامین آ

72میلی گرم

کلسیم

32میلی گرم

ویتامین ث

5میلی گرم

شیر خوار بعد از  15 روزگی علاوه بر شیر مادر روزانه به  1500 واحد ویتامین  A و 400 واحد ویتامین D نیاز دارد که در حال حاضر با توجه به قطره های موجود در بازار این میزان با دادن   25 قطره از قطره A+ D و یا قطره مولتی ویتامین تامین می شود.

البته توجه داشته باشید که حتی نوزاد ان علاوه بر شیر مادر نیازمند آب نیز می باشند که در مطلب  آب مورد نیاز برای نوزادان و کودکان قابل مشاهده است.

( همینجا قابل ذکر است که میزان آب مصرفی به میزان درجه حرارت محیط بستگی دارد )

 

 

نشانه ­های کفایت و موارد منع مصرف شیر مادر

تغذیه با شیر مادر